Zdrowie na zawłanie .pl

Wegetarianizm i weganizm

Wegetarianizm i weganizm

FreeImages.com/michel collot

W nowoczesnym świecie słowo wegetarianizm nabiera nowego znaczenia. Nie jest to już tylko zwykła dieta polegająca na unikaniu mięsa, ale jest to styl życia, wręcz ideologia oparta na pozytywnym nastawieniu do otaczającego nas świata, ludzi i zwierząt.

Bezpieczny wegetarianizm?

Jeżeli chcemy przejść na wegetarianizm musimy być świadomi tego, że rezygnacja z mięsa może prowadzić do niedoborów pewnych witamin i minerałów w naszym organizmie. Są to między innymi: białko, żelazo, witamina B12, witaminy A i D, cynk, wapń oraz kwas foliowy. Dlatego tak istotne jest prawidłowe komponowanie posiłków, aby dostarczały wszystkich niezbędnych do życia składników odżywczych. Należy pamiętać, że hipowitaminoza, czyli niedobór witamin w źle zbilansowanej diecie wegetariańskiej, może być przyczyną poważnych komplikacji zdrowotnych.

Co w zamian?

Jednym ze skutów ubocznych diety wegetariańskiej może być niewystaczająca ilość dostarczanego organizmowi białka, którego podstawowym źródłem jest właśnie mięso. Wegetarianie zastępują mięso produktami zawierającymi duże ilości protein, jak choćby: nabiałem, zbożami, roślinami strączkowymi czy orzechami. Kolejny problem to niedobór żelaza – niezwykle cennego pierwiastka w ludzkim organizmie. Chociaż wegetarianie uzupełniają jego deficyt żelazem pochodzenia roślinnego, to jest ono o wiele gorzej przyswajane niż zwierzęce. Wtedy trzeba regularnie spożywać takie produkty, w których stwierdzono wysoką ilość żelaza: rośliny strączkowe, wszystkie zielone warzywa, płatki owsiane, otręby, soczewicę, kaszę, pestki z dyni, suszone morele, wyroby sojowe, np. ser tofu, pieczywo pełnoziarniste oraz orzechy. Dodatkowo można wspomóc organizm w przyswajaniu tego pierwiastka za pomocą witaminy C, np. dodając sok z cytryny do sałatki.

Niedobory witaminy B12, A, D, cynku i wapnia uzupełnimy jedząc, oprócz warzyw i owoców, spore ilości orzechów, pestek dyni i słonecznika, nasion strączkowych, drożdży, jaj, otrąb, ciemnego ryżu, nasion sezamu, pieczarek, migdałów oraz przetworów mlecznych.

Zalety diety wegetariańskiej

Dobrze przemyślana i odpowiednio skomponowana dieta wegetariańska może przynieść więcej pożytku naszemu organizmowi niż szkody. W jaki sposób? Osoby stosujące wegetarianizm mają niższą masę ciała, czyli są szczuplejsze – co nie pozostaje obojętne dla ceniących piękny wygląd. Dzięki dużym ilościom spożywanego błonnika regulowane są procesy trawienia, co przeciwdziała zaparciom. Poza tym wegetarianie spożywają zdecydowanie mniej tłuszczu, dlatego też mają mniej kłopotów z cholesterolem, nadciśnieniem tętniczym krwi, miażdżycą i osteoporozą. Znacznie rzadziej też przechodzą zawał serca i zapadają na niektóre nowotwory. Wegetarianie żyją przeciętnie od kilku do kilkunastu lat dłużej niż osoby często jedzące mięso. Są odporniejsi na infekcje i przeziębienia, a dodatkowo odrzucając mięso nie zjadają hormonów ani innych środków chemicznych dodawanych do pasz podczas hodowli zwierząt.

Wasze opinie:

Mam koleżankę, która jest wegetarianką i źle... Gość

Mam koleżankę, która jest wegetarianką i źle dobiera składniki. Jest blada, chorowita i przeraźliwie chuda. Lekarz ją okrzyczał ale i tak nic sobie z tego nie robi. Wszystko dla dobra zwierząt...

Dieta wegetariańska nie jest wcale lepsza od... Barbara

Dieta wegetariańska nie jest wcale lepsza od normalnej diety bogatej w produkty pochodzenia zwierzęcego, jedyna różnica to taka, że mięso zostaje zastąpione nabiałem i mlekiem, zbyt duże obciążenie dla organizmu powodujące kwasowość, czyli toksyczność wewnętrzną. Prawdziwa dieta przynosząca korzyści zdrowotne do dieta VEGAŃSKA, jedynie całkowita eliminacja produktów pochodzenia zwierzęcego i zastąpienie ich produktami pochodzenia roślinnego, typu kasze, grochy, soja itp. Zapraszam do lektury T.Colin Campbell 'The China Study'

Ale bzdury! dieta wegetariańska w której są i... franz

Ale bzdury! dieta wegetariańska w której są i jajka i mleko nie ma znaczącego wpływu na organizm - i tak dostarczamy produkty pochodzenia zwierzęcego(w końcu jajko to kurczak przed narodzeniem), więc jeśli ktoś ma niedobory jedząc mięso będzie je miał również na diecie wegetariańskiej - źle zbilansowana dieta to źle zbilansowana dieta.

dieta wegańska wymaga na pewno dużo więcej... franz

dieta wegańska wymaga na pewno dużo więcej uwagi, ale jak ktoś się przyłoży to na pewno wyjdzie mu to ona zdecydownie na zdrowie!

Barbaro, dieta wegetariańska jest lepsza niż... miłka

Barbaro, dieta wegetariańska jest lepsza niż mięsna, ponieważ wegetarianie często żyją dłużej, rzadziej chorują na nowotwory, zawały, miażdżycę, astmę itp itd (już o chorobach typu szalonych krów, ptasia grypa, motylice wątrobowe itd nie wspomnę), poczytaj proszę wiele fachowych i rzetelnych badań np prowadzonych przez WHO wiele lat, a sama zobaczysz :)
pozdrawiam

ja jestem wegetarianką od 4 miesięcy i by nie... mika

ja jestem wegetarianką od 4 miesięcy i by nie nabawić się anemii biorę raz na 2 tygodnie tabletkę chelaferr forte, jest suplementem dostępnym na receptę i bardzo dobrze się wchłania


                                  
pseudonim lub nick:
przepisz kod: Przepisz kod
Moje strony: ekspresy odkurzacze zegarki zegarki smartwatch solary
Warzywa z grilla: Grillowane warzywa

Grillowane warzywa

Lato to czas wspólnego grillowania i eksperymentowania z potrawami. Oto jeden z pomysłów na zdrowe, aromatyczne i pyszne warzywa z grilla.   Warzywa z grilla »

Warzywa przyrządzanie: Przyrządzanie warzyw

Przyrządzanie warzyw

Powszechnie wiadomo, że najzdrowiej jest jeść surowe warzywa. Nie wszystkie oczywiście. Surowego kalafioru czy ziemniaków jeść nie wolno, ponieważ możemy się zatruć. Najprostsze jest gotowanie, jednakże wtedy warzywa tracą większość swoich cennych witamin.   Warzywa przyrządzanie »

Pomidory dieta: Pomidory w diecie śródziemnomorskiej

Pomidory w diecie śródziemnomorskiej

To niewielkie warzywo, które zdominowało jedną z najzdrowszych diet na świecie – dietę śródziemnomorską, cieszy się wciąż niesłabnącym powodzeniem.    Pomidory dieta »

Przeglądaj produkty:

4+ nutrition  7 nutrition  A-z medica  Activlab  Activlab pharma  Agnex  Alg pharma  Allnutrition  Altermedica  Bad ass  Best joy  Biomus  Biotech usa  Blender bottle  Body attack  Bolero  Bsn  Buchsteiner  Cellucor  Cheat meal nutrition  Controlled labs  Diet food  Dymatize  Evolite  Extrifit  Fa core  Fa wear  Farma białka  Finaflex  Fitmax  Fitness authority  Fitomax  Fitwhey  Gaspari nutrition  Go on nutrition  Hero.lab  Hi-tec  Himalaya  Insane labz  Intenson  Iridium labs  Iron horse  Isostar  Jarrow formulas  Kevin levrone  Lab one  Laventi  Megabol  Mlekovita  Mma rocks  Mp generation  Muscle care  Muscle pharm  Muscle tech  Now  Nutramino  Nutrend  Nutrex  Nutvit  Olimp  Olvita  Optimum nutrition  Ostrovit  Pam  Perfectshaker  Pharma freak  Power system  Proactive  Prochem medical  Progress labs  Promera health  Pure nutrition  Puritan's pride  Pvl  Quest nutrition  Real pharm  Ronnie coleman ss  Run and bike by activlab  Salco  Sante  Scitec  Sis  Smartshake  Solgar  Sport definition  Stacker2  Swanson  Syntrax  Targroch  Trec  Universal  Usp labs  Vitalmax  Vivio  Weider  Wish pharmaceutical